Wczorajsza głowa, to ciężka noga. Kiedy bezpiecznie wsiąść za kółko po imprezie?

Wstajesz po imprezie i masz wrażenie, że jesteś jak nowo narodzony? Cóż, Twoje dobre samopoczucie jeszcze nie jest dowodem na dobrą formę, ani na to, że organizm wrócił do normy. Wręcz przeciwnie. Kilka godzin snu to często za mało, aby odzyskać pełnię sił, a wystarczająco dużo dla złudnego poczucie wypoczynku i regeneracji.

Nie jest wielkim odkryciem, że metabolizm trwa znacznie dłużej niż spożywanie alkoholu – choć wielu chciałoby, żeby było inaczej. Wszystko zależy od wielu czynników – wieku, płci, uwarunkowań genetycznych, wagi ciała, tego co jemy, , gospodarki hormonalnej czy stanu zdrowia. Zmęczenie, stres i inne używki, jak narkotyki i papierosy czy leki, wydłużają rozkład alkoholu we krwi.  Warto mieć to na uwadze, kiedy planujesz wycieczkę samochodem „dzień po”. Twoja forma może być o wiele gorsza, niż myślisz.

 Można oczywiście stosować „mityczne” metody wspomagające metabolizm i regenerację: picie dużej ilości wody, dostarczanie dużych dawek witaminy C, jeść tłuste potrawy. Tak naprawdę jednak, żadna z nich nie przyspiesza procesu spalania alkoholu, a to on jest kluczowy. Nawet, jeśli czujesz, że ból głowy, rozbicie czy mdłości minęły, to nie znaczy, że Twój organizm wrócił do pełni sił. Naprawdę bezpiecznie możesz prowadzić lub – i to najbezpieczniejsza opcja! – po zbadaniu się alkomatem oraz wyniku wskazującym okrągłe „0”.

Kiedy takie badanie jest miarodajne? Najbezpieczniejszy sposób, to pójście na najbliższy posterunek policji i poproszenie o bezpłatne badanie alkomatem. Nie zawsze jednak taka możliwość istnieje, warto więc zawczasu zaopatrzyć się w dobrej jakości własne urządzenie. Dokonując zakupu nie oszczędzajmy i stawiajmy na jakość. Warto upewnić się, w jakich wartościach pokazywany jest wynik badania – promilach czy miligramach – oraz czy alkomat objęty jest gwarancja. Jeśli jest, to jaką? Równie ważna jest gwarancja obejmująca nie tylko ustniki, ale też sensor, bo to jego jakość jest decydująca. Kiedy już mamy odpowiedni alkomat lub alkotest, odpowiednie wyniki badania oraz świadomość, że w parze z trzeźwością idzie poczucie wypoczynku – można ruszać w trasę.

Stereotypów i sposobów, tych „pewnych” i tych, którymi staramy się „na szybko” wspomóc organizm jest mnóstwo. Nic jednak nie zastąpi odpoczynku i regeneracji. Tym dłuższej, im bardziej zabalowaliśmy dzień wcześniej. Alkohol nigdy nie będzie dobrym doradcą…

Znajdź na stronie

Kalendarz wydarzeń

Październik 2018
N P W Ś C Pt S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31